מחלות מעי דלקתיות 27.09.2018

האם ניתן לנבא תגובה ל-anti-TNFα במחלות מעי דלקתיות?

חוקרים ישראלים זיהו מרקרים בביופסיות מעי ובדם פריפרי שמאפשרות לנבא תגובה לטיפול ב-anti-TNFα בחולי מחלות מעי דלקתיות

אנדוסקופיה, דלקת כיבית של המעי הגס (מקור: ויקיפדיה)
אנדוסקופיה, דלקת כיבית של המעי הגס (מקור: ויקיפדיה)

מחלות מעי דלקתיות הן מחלות כרוניות ולעתים קרובות קשות לטיפול. תרופות ביולוגיות מסוג anti-TNFα הן פריצת דרך משמעותית בטיפול במחלות מעי דלקתיות, אך כרוכות בתופעות לוואי, עלויות גבוהות וב-30% מהמקרים הטיפול אינו יעיל. מחקר זה חיפש ביומרקרים אשר יסייעו בניבוי התגובה לטיפול ב-anti-TNFα בחולים עם מחלת מעי דלקתית.

החוקרים ערכו מטה-אנליזה שכללה תוצאות ביופסיות ובדיקות דם של חולי מחלות מעי דלקתיות שלא נחשפו ל-anti-TNFα, וזיהו מרקרים שהיו קשורים בתגובה או אי-תגובה לטיפול.

נתונים סטטיסטיים: החוקרים מצאו שרמות גבוהות של תאי פלסמה בביופסיות מהמעי היו גורם מנבא לתגובה ירודה לטיפול ב-anti-TNFα. בנוסף, בביופסיות מחולים שלא הגיבו ל-anti-TNFα נמצא ביטוי מוגבר של TREM-1, קולטן לכימוקינים CCR-2 וליגנד כימוקינים -CCL-7. ביטוי מוגבר של TREM-1 בדם פריפרי של חולי קרוהן ניבא תגובה ל-anti-TNFα ברמת דיוק גבוהה.

סיכום: החוקרים סיכמו כי המחקר זיהה שתי דרכים לניבוי תגובה ל- anti-TNFα במחלות מעי דלקתיות באמצעות ביופסיות ובבדיקת דם פריפרי, וכי ממצאי המחקר מהווים בסיס להמשך החיפוש אחר מרקרים לניבוי תגובה וכן תרופות חדשות.

מקור:

Cell-centred meta-analysis reveals baseline predictors of anti-TNFα non-response in biopsy and blood of patients with IBD. Gaujoux R, et al. Gut. 2018 Apr 4. pii: gutjnl-2017-315494.

 ערכה: ד״ר נועה גולדשר מינרבי

נושאים קשורים:  מחקרים,  לות מעי דלקתיות,  תרופות ביולוגיות,  anti-TNFα,  ביופסיות
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו